כבר כמה לילות שאני מתעוררת בבהלה.
התראה צורמת קורעת את השקט, גוף דרוך, נשימה נעצרת.
לפעמים תגיע אזעקה, לפעמים לא.
אבל הגוף שלי, וגם הגוף של הילדים שלי, כבר נכנסו לפעולה.
ואז מגיע הבוקר, ואנחנו כולם קמים עייפים, עצבניים, רגישים, מוצפים.אז עצרתי לחשוב:
מה קורה לנו שם בפנים בגוף, בנפש, בהתנהגות?
ואיך אפשר להחזיר לעצמנו ולילדים תחושת שקט וביטחון, גם כשבחוץ אין ודאות?
מה קורה בגוף בזמן עוררות יתר?
כאשר המוח מזהה סכנה, אמיתית, הוא מפעיל באופן אוטומטי את מערכת ההישרדות.
המערכת שלנו נכנסת לעוררות גבוהה, ואם היא לא הצליחה להשלים את התגובה, האנרגיה הזו נתקעת ונשארת פעילה בגוף.
איך זה קורה בפועל?
איך זה נראה אצלנו ואצל הילדים?
ילדים לא תמיד יודעים לומר "אני בחרדה". הם מראים את זה בהתנהגות, בגוף, ובקשרים עם מבוגרים אחים או חברים.
.מה אפשר לעשות? כלים בגישת SE
להגיד לעצמנו או לילדים:
"הגוף שלי נבהל מהצל. הוא חושב שיש סכנה. עכשיו אנחנו בטוחים."
המילים עוזרות למערכת להבין שמה – נגמר.
אפשר לקפוץ, לנער ידיים, לרקוד שיר אחד, או להציע "קרב כריות".
אפשר גם לשאול:
"איפה את מרגישה את זה בגוף?"
"אם זה היה צבע, מה הוא היה?"
"אם זה היה קול, מה הוא היה אומר?"
כשחושבת צורה, דימוי, קול – מתחילה תנועה פנימית. מתחיל שחרור.
אפשר פשוט לסובב כתפיים, למתוח את הידיים, לקחת נשימה עמוקה ולשים לב לרגליים נוגעות ברצפה.
לפעמים, דווקא תנועה שקטה ועדינה משפיעה הכי חזק.
לפני שמרגיעים את הילד, חשוב לבדוק:
האם אני נושמת?
האם אני יושבת?
מה אני מרגישה עכשיו בגוף שלי?
נוכחות בטוחה מתחילה בחיבור עצמי.
שגרה מוכרת, סיפור לפני שינה, מוזיקה רכה, שמיכה אהובה, אור קטן. "עכשיו אני בטוח. מותר לי להירגע"
לזכור – לא מדובר בתגובה מוגזמת.
תגובה זו טבעית של גוף ונפש למציאות לא רגילה.
במקום לשפוט את עצמנו או את הילדים – נבחר להתבונן, להבין, ולהכיל.
לסיכום
התגובות שלנו ושל הילדים הן לא חולשה.
הן חוכמה גופנית עמוקה.
כשהמוח מזהה איום הוא מגיב.
אבל אם ניתן לגוף להשלים את מה שהתחיל, דרך תשומת לב, תנועה, מילים ודמיון.
נחזיר לעצמנו תחושת שליטה, ביטחון, וגם מרחב לנשום.
בתוך מציאות רועשת, כל נשימה מודעת, כל מגע רך, כל חיבוק שמחזיק הם צעד קטן ומדויק אל שקט מבפנים.