16 Jun
16Jun


בדרך חזור מטקס מסדר כנפיים עולות מחשבות ....  

מה צריך לפתח בילדים כדי שיצליחו להפוך לטייסים? שאלתי את השאלה הזאת הרבה היום מגוון של אנשים טייסים, מפקדים והורים של טייסים. כולם אמרו בדרך זו או אחרת שהכי חשוב זה לפתח חוסן בילדים. שיצליחו להתמודד עם הקושי של הקורס, ילדים שיודעים להתמודד עם האתגרים שהחיים מזמנים בפניהם.

החיים היום הם קצת כמו קורס טיס המון אי ודאות והרבה אתגרים.

 לכל אחד מאתנו יש את הסיום "קורס טיס" שהיינו רוצים בשביל הילדים.  שיסיים ביה"ס עם בגרות, שיסיים ביה"ס עם 12 שנות לימוד, שיתגייס לצבא, שיתגייס לקרבי, שיצליח בכיתה א,  שישתלב בכיתה גדולה, שיצלח את השנה הראשונה בגן ועוד המון....

אז איך מפתחים חוסן בילדים? 

  1. מחברים לרגש: מדברים על רגשות עם הילדים ונותנים לגיטימציה לכל קשת הרגשות , מה אני מרגיש עכשיו? איפה אני מרגיש את זה? אם הם קטנים שיימו עבורם את הרגש "אני מבינה שאתה מתוסכל עכשיו" לא רק כעס, שמחה ועצב אלא גם רגשות  מורכבים יותר כמו קנאה, תסכול, חוסר אונים, אהבה, חיבה .
  2.  עושים חיבורים: מלמדים אותם ליצור חברויות, מחברים אותם לקהילה חוגים, התנדבויות, תנועות נוער כמה שיותר קשר עם הסביבה. 
  3. מתחברים לכוחות ולאתגרים: מלמדים את הילדים לזהות את החוזקות שלהם דרך האתגרים שניצבים בפניהם. שואלים תמיד מה עזר להם להתמודד בזמן משבר? . "זוכר כשהתחלת לרכוב על האופניים וכל הזמן נפלת איך לא ויתרת עד שהצלחת זה כי יש לך יכולת התמדה כי אתה לא מוותר" 
  4. מעודדים לעצמאות: לא עושים עבור הילדים משהו שהם יכולים לעשות בעצמם, התסכול משפר אותם מלמד אותם לצמוח מתוך קושי. הופכים את זה לשפה בבית כל מכשול זה למידה אי אפשר ללמוד בלי להיכשל/ אי אפשר לצמוח בלי להיות למטה .... 
  5. דיבור פנימי חיובי: אחד הכלים החשובים ביכולת שלנו לצמוח זה הדיבור שלנו עם עצמנו זה מתחיל בלעודד את הילדים כשקשה להם כשהוא נכשל בבחינה ולא שהוא מצליח.  כשהוא נופל מהאופניים ולא כשהוא רוכב . ואז למדו אותם לעודד את עצמם להגיד אני מסוגל, אני יכול, במקום אני דפוק, אני אף פעם לא מצליח. למדו אותם לזהות את המחשבות האלה, את הדיבור הפנימי השלילי ולהפוך אותו לחיובי.
הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.